Напоминание

Приёмы обучения проблемно-поисковому чтению


Автор: Павлова Надежда Анатольевна
Должность: учитель английского языка
Учебное заведение: МБОУ ВСОШ №1
Населённый пункт: с.Возвиженка, Приморский край
Наименование материала: методическая разработка
Тема: Приёмы обучения проблемно-поисковому чтению
Раздел: среднее образование





Назад





Тема по самообразованию «Приемы обучения

проблемно-поисковому чтению на английском языке»
Павлова Надежда Анатольевна , учитель английского языка муниципального бюджетного общеобразовательного учреждения «Воздвиженская средняя общеобразовательная школа №1» Уссурийского городского округа 2016г.
Пояснительная записка


Современная школа реализует личностно-ориентированное обучение, и

этой

связи

закономерен

интерес

учителей

иностранных

языков

к

эффективным

методам

и

приемам

обучения.

Далеко

не

секрет,

что

современные

ученики

не

любят

читать

даже

на

родном

языке.

И

в

практике

работы

перед

нами

встает

злободневный

вопрос,

какими

методами и приемами приобщить их к чтению на иностранном языке,

как сделать уроки чтения занимательными и интересными.

Благодаря применению проблемно-поискового чтения школьники учатся

читать

и

понимать

аутентичные

тексты

с

различной

глубиной

и

точностью проникновения в их содержание.

Содержание

текстов

должно

соответствовать

возрастным

особенностям

и

интересам

учащихся,

иметь

образовательную

и

воспитательную

ценность,

воздействовать

на

эмоциональную

сферу

школьников.

Цели и задачи:

Умения чтения, подлежащие формированию

определять тему, прогнозировать содержание текста по заголовку;

выделять основную мысль;

выбирать

главные,

нужные

факты

из

текста,

опуская

второстепенные, устанавливать логическую последовательность

основных фактов текста;

оценивать полученную информацию, выразить свое мнение;

прокомментировать, объяснить те или иные факты в тексте;
Проблемный метод обучения ненавязчиво побуждает ученика работать на уроке активно и творчески и который, к сожалению, не нашел в сфере преподавания иностранных языков в школе постоянного и системного применения. Именно этот метод дает возможность ученику почувствовать себя значимой фигурой на уроке чтения; разбудить его дремлющие способности к прогнозированию событий еще до чтения текста; в
соревновательной форме (кто быстрее?) найти главные факты повествования; придумать продолжение рассказа и сделать проектную работу на основе прочитанного сюжета. Конечно, и в традиционном обучении чтению присутствует ряд заданий на активизацию умственной деятельности ученика (постановка вопросов, тестовые задания и т.д.). Однако такие задания даются бессистемно, от случая к случаю и обучают отдельным мыслительным операциям в стихийно складывающимся порядке. Проблемный подход привлекателен для нас тем, что он формирует систему умственных действий, которую ученик может применить не только для решения учебно-коммуникативных, но и реальных жизненных задач. Важным является и тот факт, что при проблемно-поисковой организации урока чтения создаются такие условия, которые побуждают ученика самостоятельно искать, анализировать, сопоставлять и обобщать необходимую информацию на иностранном языке. Именно степень сформированности самостоятельной поисковой деятельности является объектом контроля чтения на иностранном языке, которая проверяется в ходе Единого государственного экзамена у выпускников школы. Проблемно-поисковую деятельность чтения необходимо систематически организовывать уже на средней ступени обучения, с учащимися младшего подросткового возраста, прививая вкус и интерес к чтению. Организацию работы с комплексом проблемно-поисковых задач можно начинать в 5-6 классах школы. Всю работу над любым программным текстом чтения необходимо делить на три этапа: дотекстовый, текстовый, послетекстовый. Большое внимание уделяется дотекстовому этапу, так как именно он приводит в действие систему проблемно-поисковых заданий. Его особенность заключается в том, что ученики начинают работу с информацией, еще не открывая текст учебника. Для этого учитель продумывает проблемную установку на предугадывание темы (сюжета)
рассказа с помощью комплекта иллюстраций или такого заглавия, которое поможет ввести школьника в тему предстоящей информации. Ученики предлагают свои варианты возможного развития сюжета, и в этой активной работе всего класса у ребят формируются и постоянно совершенствуются психолингвистические механизмы первичного прогнозирования – смыслового и языкового. На уроке учитель организует в классе игру в соавтора, которую они с удовольствием принимают. После этого «мозгового штурма» впервые открывается текст и организуется активный и азартный поиск (кто быстрее найдет и зачитает) главных фактов рассказа, которые либо подтверждают, либо опровергают ранее высказанные прогнозы. Завершающая серия заданий послетекстового этапа логически подводит учащихся к компрессии текста и интерпретации. Для этого необходимо приготовить серию проблемных заданий с целью запоминания сжатого варианта текста и подготовки проекта на иностранном языке по обсуждаемой проблеме. Проиллюстрируем вышеизложенное на примере текста “A Clever Salesman” («Предприимчивый продавец»). К данному тексту авторы любого учебника могут предложить задания типа: “Read the story and say what you`vе learnt about Tom Boxell and his wife” и “Correct the wrong statements using the text”. Естественно, что с позиций проблемного подхода этих заданий явно не достаточно. Можно начать работу с заданий, которые предшествуют собственно чтению. Для этого учитель подбирает иллюстрации, которые помогут учащимся спрогнозировать тему предстоящей работы. В нашем случае это будут иллюстрации ,связанные с покупками, и преподаватель в ходе речевой зарядки организует беседу на данную тему. Перечень вопросов логично сужает тему обсуждения до профессии продавца. Можно предложить ученикам несколько жизненных проблемных задач, связанных с покупкой обуви, в том числе и с неудачной покупкой, когда выясняется, что туфли жмут. Так создается проблемная установка, которая помогает
учащимся еще до знакомства с текстом понять тему и сюжет предстоящей информации с набором возможных решений поставленной проблемы.
Pre-Reading
1.Talk about the people and their professions in the pictures. 2.Look at Picture 1… Where can you buy shoes? 3.What is a “salesman” (shop-assistant)? 4.What are a salesman`s duties? 5.What do people usually buy in this shop? 6.Imagine you want to buy a pair of shoes. Look at Picture 1 and describe the procedure of buying shoes. 7.If the shoes are too tight, what should you do? 8. Read the title of the story and try to guess in what situation he salesman may be called “clever”. Ученики, таким образом, уже настроены на сюжет предстоящего текста, а последний вопрос речевой зарядки является логическим «мостиком», позволяющим перейти непосредственно к чтению текста. Необходимо особенно подчеркнуть предтекстовую работу, которая задействует механизмы первичного прогнозирования и вовлекает учащихся в активную работу с самых первых минут урока чтения. Только после этого ученики впервые знакомятся с заглавием текста и формулируют несколько гипотез, объясняющих данное заглавие. Для подтверждения (или опровержения) выдвинутых предположений они обращаются к тексту. Тексты можно специально напечатать несколько необычным способом: в них курсивом выделить смысловые вехи - те факты, понимание которых и составляет смысл данного текста. Зачитывая и обсуждая эти специальные маркированные ключевые моменты текста. Учащиеся очень быстро и эффективно понимают суть прочитанного текста. Вот фрагмент полиграфически выделенной информации.

Reading

Now read the story “A clever salesman” and pay special attention to the words

andsentences which are marked out.

“A Clever Salesman”
Mr. Boxell lived at 5 Central Road in a little town in North of England. He was a tall fair-haired man with dark eyes on his round pleasant face. Mr. Boxell was asalesman. One Thursday when Tom was in his shop a short man walked in and asked for anexpensive pair of shoes. There was something dangerous in the man`s unfriendly eyes. It was Brooks, the burglar. Tom knew that the police wanted him very much. Brooks tried on a few pairs of shoes and then bought the pair which Tom stronglyrecommended. Brooks thought they were a bit tight but Tom said: “Don`t worry, they`ll stretch, sir”. The next morning Brooks came into the shop to change his shoes. But when he asked for a different pair of shoes the police arrested himas the policemen were in the shop. They were sure he would come to change his shoes the next day. WhatacleversalesmanTomBoxellwas! Поскольку школьные тексты обычно не имеют такого полиграфического выделения, можно попросить одного ученика заранее ознакомиться с текстом и подчеркнуть в нем главные факты. На занятии не учитель, а этот ученик проводит с классом данную работу, в результате которой каждый ученик подчеркнет и поймет факты, несущие главную информацию текста. Этой работе придается особое значение, так как стратегии поискового чтения являются очень важными в современных условиях межкультурной коммуникации. На послетекстовом этапе информация уточняется и расширяется за счет ряда проблемно-поисковых заданий. Опыт показывает, что учащиеся с удовольствием включаются в деятельность чтецов-исследователей по поиску
пропущенных фактов, заполнению проблемных таблиц, выполнению заданий типа лото или мозаики или решению кроссвордов по теме текста. Вот несколько проблемных заданий, выполняемых на послетекстовом этапе.
Post-Reading

1.Look through the text to find the answers as quickly as possible, paying

special attention to the underlined sentences.
1. Mr. Boxell was a ____________. a) sailor b) traveler c) salesman 2. Mr. Boxell was a _________ man. a) dark-haired b) fair-haired c) short-haired 3. On Thursday a _______ man walked in. a) tall b) short c) high 4. It was Brooks, the _________. a) salesman b) postman c) burglar 5. Brooks came into the shop to change his ________. a) boots b) shoes c) gloves 6. The next morning Brooks returned to ______ his shoes. a) buy b) see c) change 7. The policemen arrested ____________. a) Tom b) Mrs. Boxell c) Brooks
2. Decide if the statements below are true (T) or False (F). Read the sentences

from the story to support your answer and write the key-words.
1. Mr. Boxell lived at 5 Central Road in the North of America. 2. Mr. Boxell sold only fruit in his shop. 3. A tall man walked in and asked for a cheap pair of shoes. 4. It was Brooks, the policeman. 5. Brooks didn`t buy anything in the shop.
6.The next morning he came to buy a sweater. 7. The salesman didn`t call the police. 8. The police caught the burglar.
3. Choosing a Different Title

The title of a story is “A Clever Salesman”. Look at the list of other titles

below. Find the one that you think is also good. What is wrong with the other

titles?
1.A Real Friend. 2. An Unhappy Man. 3. A Policeman`s Assistant.
4. Fill in the gaps and retell the story in short form.
The story under the title_______ tells us about ________. The main idea of the story is:__________. This story describes how__________. To my mind this story is__________. If I were Tom/Margaret I would_________.
5. Speak about the salesman`s job.
1. What is the salesman`s work? a) growing plants b) visiting people at home c) teaching children d) selling goods in the shop e) driving a car 2. What are his abilities and skills? a) physical strength b) accuracy c) tact d) patience e) politeness 3. A salesman must_______ well. a) count b) sing c) cook d) swim 4. Do you know people with such a profession? 5. Do you want to choose this job?
Важным моментом урока проблемного чтения является обсуждение предстоящего проектного задания. Поскольку иллюстрируемый текст повествует об оригинальном способе поимки преступника (с помощью продавца, который продал ему заведомо тесные ботинки, которые тот вынужден вернуть в магазин для обмена, где его уже ждет полицейская засада), то и проектные задания предполагают деятельность учеников- детективов в предполагаемых обстоятельствах ( которые указаны в заданиях и могут быть изменены по усмотрению учащихся). Огромную популярность проектных заданий и желание всех без исключения учеников включиться в их выполнение можно объяснить не только характером связи изучаемого иноязычного материала с реальной жизнью, но и интересом учеников младшего подросткового возраста к занимательной проблемной ролевой игре « в детектива».
Project Options

1. Describe the Burglar
 One day when you are in your shop a burglar wanted by the police comes in. Try to describe him. These words and portraits will be of use:  moustache – the hair that grows above a man`s mouth.  glasses - specially shaped pieces of glass or plastic which help people see better,held on the nose by a frame.  blond – opposite of black.  beard – the hair on man`s chin, cheeks, and throat
2. Make a wanted poster
 Think of a name for the burglar.  Write notes about size/hair/eyes/nose/clothes like this:  Man: short and dangerous with moustache and glasses;  Hair: long and blond;  Eyes: blue, green, gray;  Nose: straight and long;
 Clothes: black jeans and a green sweater;  Draw a picture of the burglar.  Role-play the situation on the subject “Personal Identification”. Your roles may be: the customer, the shop-assistant, the burglar, the policeman. Кроме проектных заданий можно предложить учащимся дополнительный материал по каждой теме чтения, который расширяет языковые, лингвострановедческие и лингвокультурные знания учащихся по данной проблеме, например материалы, связанные с историей денег. Использование описанных проблемно-поисковых заданий в практике приведет к росту интереса учителей и учащихся к проблемно-поисковой технологии иноязычного чтения.
Применение проблемного метода в чтении будет способствовать:

(прогнозируемые результаты)
 активному усвоению языковых и лингвокультуроведческих знаний;  прочному формированию умений чтения в условиях творческой деятельности ученика-чтеца;  накоплению опыта овладения проблемно-поисковыми приемами чтения;  способности переносить выработанные навыки и умения решения проблемно-поисковых задач в говорении и письме на иностранном языке;  творческой реализации полученной с помощью чтения информации в проектных работах учащихся;  возможности решения не только учебных, но и жизненных проблем с помощью проблемных ситуаций, обсуждаемых в ходе чтения и,как следствие, возрастанию интереса учеников к проблемно-поисковому чтению на иностранном языке.

Упражнения к уроку чтения с использованием проблемно-

поискового метода, 9 класс

Pre-Reading

1.Talk about the people and their professions on the pictures. 2. Do you like to read books? 3. Do you know any English writers? 4. What is a writer? 5.What is a maid servant? 6.Must people like order and be disciplined? 7. Do you like order? 8. Read the title of the story and try to guess in what situation we speak “Shut the door”.
Reading

Now read the story “Shut the door” and pay special attention to the words

and sentences which are marked out.

“Shut the door”
Jonathan Swift, the famous English writer who wrote “Gulliver`s Travels”, liked order in everything. All people in his house, for example, had to shut the door behind them when they came into a room and when they left it. One day a maid servant came and asked him to let her visit her sister who lived ten miles away. Swift not only agreed, but let her go there in his own carriage. The girl was so happy that she forgot to shut the door when she left the room. Swift let her go; but about half an hour later he ordered one of his servant to ride after the carriage, and tell the girl come back. Much against her wish the poor girl had to turn back. When she came into Swift`s room, her face was unhappy and she asked him what he wanted. “I only want you to shut the door”,was his answer. “Now you may go to visit your sister. I wish you a pleasant journey”.
Post-Reading


1.Look through the text to find the answers as quickly as possible, paying

special attention to the underlined sentences.
1. Mr. Swift was a _________. a) doctor b) writer c) servant 2. J.Swift liked________. a) to play football b) order in everything c) to shut the door 3. One day a maid servant wanted to visit_______. a) her sister b) her parents c) her relatives 4. J.Swift________. a) forgot to shut the door b) let his maid servant go c) didn`t allowed her tovisit her sister 5. The maid servant came back because_________. a) she didn`t shut the door b) she forgot to thank Mr. Swift c) she changed her mind
2. Decide if the statements below are true (T) or False (F). Read the sentences

from the story to support your answer and write the key-words.
1. J. Swift was the famous writer. 2. Mr. Swift liked order in everything. 3. His maid servant wanted to visit her sister who lived five miles away. 4. Mr. Swift let his maid servant go. 5. The girl came back because she had forgotten to shut the door.
3. Choosing a Different Title. The title of a story is “Shut the door”. Look at

the list of other titles below. Find the one that you think is also good. What is

wrong with the others titles?
1. An Accurate Maid Servant. 2. Order in Everything. 3. An Unhappy Girl.
4. Fill in the gaps and retell the story in short form.

The story under the titles ________ tells us about _______. The main idea of the story is_________. This story describes how a maid servant_________. If I were J. Swift/a maid servant________. To my mind this story is__________.
5.Speak about writer`s work.
1. What does a writer do? a) writes books b) teaches children c) cures people 2. What are writer`s abilities and skills? a) accuracy b) imagination c)patience d) politeness 3. A good writer must_______ well. a) imagine b) know the language c) sing and dance d) cook 4. Would you like to be a writer?
Project Options

1. Make up a literary quiz
 Think about the theme of the quiz.  Think of the title of the quiz, for example: «Are you a good reader?» «Famous writers».  Write multiple-choice quiz.
2. Designing a blurb
 Choose a book you want to recommend to your classmates.  Write about the author of the book.  Design the cover for your favorite book.  Give reasons for your choice.

Упражнения к уроку чтения с использованием

проблемно-поискового метода, 11 класс

Pre-Reading
1. Talk about the people and their professions on the pictures. 2. Do you like to use a mobile telephone or a cordless telephone? 3. Do you know any famous inventors? 4. What was A. Bell? 5. Read the title of the story and try to guess what text is about.

Reading

Now read the story “Great Invention” and pay special attention to the words

and sentences which are marked out.

“Great Invention”
His idea was to send musical sounds and perhaps words by telegraph. “What is speech?” he asked himself. “It is a kind of vibration, a movement of the air: if I can change this vibration into electricity, I can send it over telegraph wires.” He began to study all the literature he could find on electricity and sound. At last, he found a book by the famous scientist Helmholtz, a book that described experiments in sound and electricity. The book was in German, a language that Alexander Bell didn`t know well. He read the book slowly, with the help of dictionaries; when he had finished it, he was ready to begin his own experiments. Everything was difficult. Bell was a teacher and he knew very little about scientific experiments. There wasn`t enough money for his experiments - often, there wasn`t even enough money for food. But he was full of energy and enthusiasm; he refused to think about his difficulties. He didn`t notice that his clothes were old, that he was hungry. Together with his friend and helper, Watson, he worked day and night. At last, one day, the friends were ready to try new apparatus. Their telephone was not at all like the one that we use every day. The person who talked into itcould not hear; and the person who heard could not talk. Watson sat in the laboratory with his ear to the receiver, while Bell went into his bedroom. Suddenly, Watson heard Bell`s voice. And not only the voice, but the words too!
Post-Reading

1. Look through the text to find the answers as quickly as possible, paying

special attention to the underlined sentences.
1. A. Bell thought that he could_________.
a) send sounds over telegraph b) change sounds into electricity c) describe his experiments 2. A. Bell ________. a) started to study the book about sounds and electricity b) started learning a movement in the air 3. A. Bell and his helper Watson_______. a) had enough money for experiments b) hadn`t enough money even for food and clothes 4. Their telephone was _______. a) at all like that we use nowadays b) not at all like that we use nowadays
2. Decide if the statements below are true (T) or False (F). Read the sentences

from the story to support your answer and write the key-words.
1 A. Bell was a teacher. 2. A. Bell knew German very well. 3.The book by Helmholtz helped him in his invention. 4. A. Bell hadn`t enough money for his experiments. 5. A. Bell and his helper Watson invented their apparatus for a short period of time. 6. They tried their apparatus successfully.
3. Choosing a Different Title.

The title of a story is “Great Invention”. Look at the list of other titles below.

Find the one that you think is also good. What is wrong with the others titles?
1. Difficult Experiments. 2. Bell`s Telephone. 3. Bell`s Biography.
4. Fill in the gaps and retell the story in short form.
The story under the titles ________ tells us about _______. The main idea of the story is_________. This story describes how A. Bell and his helper Watson_________.
To my mind this story is__________.
5. Speak about scientist`s work.
1. What does a scientist/ an inventor do? a) invents b) teaches children c) cures people 2. What are scientist`s/inventor`s abilities and skills? a) knowledge b) imagination c) patience d) politeness 3. A good scientist/inventor must be_______ . a) imaginative b) hard-working c) impatient d) skillful 4. Would you like to be a scientist? 5. What would you like to invent?
Project Options

1. “What would you like to invent?”
Make groups of 3 or 4 pupils. One group will be technical experts. All the other groups will be inventors.
Inventors
 Invent a new thing you like.  Draw a picture, a blueprint, a plan.  Think about a name for you invention.  Think how you can use it.  What do you need it for?  Advertise your invention.  Make a poster, advertisement for a radio program.  Be ready to present your invention to the experts.
Experts
 Be ready to ask inventors about their creation. How is it called?  How does it work? What is it for?  Interview all the groups of inventors.
 Choose the most useful inventors and explain your choice.  You may use the following phrases while discussing:  I don`t think…  I find it…  It is one the…  …bad for your health.  I don`t think…  Terrific!
Упражнения к уроку чтения с использованием

проблемно-поискового метода, 10 класс

Pre-Reading
1. Do you know any English-speaking countries? 2. What is one of the biggest counties of them? 3. What are the most important cities of the USA? 4. What is the capital of the USA? 5. What is the biggest city of the country? 6. Read the nickname of this city and try to guess about what city we are going to read.

Reading

Now read the text “New York City” and pay special attention to the words and

sentences which are marked out.

“New York City”
Although New York is not the capital of the USA, it is the biggest and most important city of the country. New York is situated on the Atlantic coast, in the North-East of the country, in the state of New York at the mouth of the deep Hudson River. It is financial and media capital of the world, center of the American cultural life and the national leader in fashion and entertainment. The “Big Apple” is the nickname of the city. New York, with the population of sixteen million people, is the second largest city and the biggest sea port in the world. It was founded in 1613 by Dutch settlers. It consists of 5 large boroughs: Manhattan, the Bronx, Queens, Brooklyn, and Richmond. There are a lot of places of interest in New York. The most famous of them is the Statue of Liberty, given to the USA by France in 1886. Its torch towers about 200 feet above the harbor and can be seen at night for many miles. It is the largest statue in the world. The Empire State Building used to be the first, now it is only the third tallest building in the world. It is a 102-storied building with an observatory on the 86 th floor. Broadway is the longest street in the world. It is twelve miles long. It is the center of entertainments. The Metropolitan Museum is now probably the richest museum in the world in painting and other objects of art, due to what had been bought from Europeans after World War Two. Besides, we can see the works of American painters there. The Central Park is the largest park in the world. The Fifth Avenue has been the best houses, hotels and fashionable shops. Times Square is known as New York`s theatre land the Metropolitan Museum of Art and many other museum are situated. The United Nations Headquarters was built in 1952. The building and the ground contain sculptures and other works of art, donated by member nations.
Post-Reading


1. Look through the text to find the answers as quickly as possible, paying

special attention to the underlined sentences.
1. New York is _________. a) the biggest city in the world b) the biggest city in the USA c) the capital of the USA 2. New York is situated ________. a) in the center of the USA b) in the East of the USA c) in the North-East of the country 3. New York has _______. a) 5 main boroughs b) 3 boroughs c) a lot of boroughs 4. The first settlers were________. a) the British b) the Dutch c) the Indians 5. The Statue of Liberty was given by_________. a) England b) France c) Russia 6. The population of New York is_____ mln. people. a) 18 b) 16 c) 11 7. The longest street is__________. a) Times Square b) The Fifth Avenue c) Broadway
2. Decide if the statements below are true (T) or False (F). Read the sentences

from the text to support your answer and write the key-words.
1. New York is situated on the Pacific ocean coast. 2. New York was founded by the Dutch settlers. 3. New York is one of the biggest sea ports in the world. 4. The Statue of Liberty is one of the symbols of New York. 5. New York is situated on the St. Lawrence River. 6. The State Empire Building is the tallest building in the world. 7. Broadway is 20 miles long.

3. Choosing a Different Title. The title of a text is “New York City”. Look at

the list of other titles below. Find the one that you think is also good. What is

wrong with the others titles?
1. The “Big Apple” 2. The Biggest City. 3. All New York`s Sights. 4. The History of New York.
4. Fill in the gaps and retell the text in short form.
The text under the title ________ tells us about _______. The main idea of the text is_________. This text describes the most interesting________. If I were in New York_________.
5. Speak on New York using “the pyramid”
1. the biggest city in the world 2. financial, cultural 3. 1613 , 1886 , 1952 4. The Statue of Liberty, Broadway, the Empire State Building, the Metropolitan Museum
Project Options

Quiz
 Think about the theme of the quiz.  Think of the title of the quiz, for example: «Do you know the USA well?» «Interesting facts of English speaking countries».  Write multiple-choice quiz.
A Tourist Guide
 Choose a country you want to recommend your classmates to visit.  Write about the most famous places in this country.
 Design the advertisements for travelers or leaflets.  Give reasons for your choice.


В раздел образования